Kristaq F. Shabani Miqte e Forumit
Numri i postimeve : 11718 Age : 65 Vendi : Gjirokaster, Albania Profesioni/Hobi : Poetry Registration date : 04/07/2008
| Titulli: MBROJTJA NDËRKOMBËTARE E MINORITETEVE nga Mimoza Agalliu Fri Nov 01, 2013 2:52 am | |
| MBROJTJA NDËRKOMBËTARE E MINORITETEVE MBROJTJA NDËRKOMBËTARE E MINORITETEVE Mimoza Agalliu 2 Mimoza Agalliu Autor: Mimoza Agalliu Titulli: MBROJTJA NDËRKOMBËTARE E MINORITETEVE Redaktor shkencor : Prof. Dok. Eqerem Yzeiri Redaktor letrar: Kristaq F. Shabani, IWA, WPS, AOM Art grafik: Dashamir Vranici Libri u mundësua nga Albanisa sh.p.k Copyright Mimoza Agalliu, 2013 Libri u shtyp në Shtypshkronjën e Shtëpisë Botuese Marin Barleti , 2013
Kur interesi i produktivitetit mendor hapësiron vizionin nga Kristaq F. Shabani IWA, WPS, AOM Trajtesa e një teme të tillë me objekt është një sprovë dinamike e autores Mimoza Agalliu, e cila shfaqet në një fu shë sip ërgjerë d ip lomatike të p ërbazu ar në fu shën legjislative të së Drejtës Ndërkombëtare të Minoriteteve. Për v oja p olit ike si d h e n iv eli i sa j ku ltu r or e ka shpjegueshmërinë e këtij azhurnimi elitar. Një sipërmarrje e mençur, sidomos në këto kushte të ecurisë së botës të progresivitetit, kur organizmat e krijuara enkas p ër këtë synim mad hor , janë p ërku shtu ar d he përkushtohen për krijimin e një legjislacioni balancues, sipërmarrës me koncept e nocion të pushtetshëm për të sjellë në fokus e për të kuruar në parametra moderne këtë plagë shtetesh , shkaktuar nga sjelljet dhe ndërsjelljet kohore jo tipike të shteteve, të cilët, krahas territoreve të tyre, në veprime të padrejta, me kërkesa dhe me vendosje të vetos apo në sajë të marrëveshjeve me favore, kanë përcaktuar fatin e minorancës, të minoriteteve. Kjo e ardhur edhe nga supermacia e të madhit, apo fuqisë përfaqësuese të madhe në diplomacinë botërore, apo të supermacisë në fushën ushtarake. Sikundër rroket dhe në këtë libër tipik, i destinuar për të shpjeguar këtë teori dhe prakticizëm të ndjekur, deri më tashmë, nga organograma e krijuar për të vepruar në favor të së Drejtës, e cila është gjithmonë në p ërsosje,
shpjegohet ligjshëmëria d he p raktika, sillen fakte d he ilustrime argumentuese në vend esidomos ballkanike, dalin në pah zbulimet e fenomeneve ekzistuese dhe këshillohet terapia moderne. E Drejta Ndërkombëtare e Minoriteteve është lakuar gjithmonë dhe është krijesë e politikave të reja bashkëkohore me botë, në një botë demokratike, e cila nuk mund të ketë cikël vegjetativ të përhershëm, në rast se nuk i përkushton ku jd es kryefjalës: Lid h ësi, bash këp u n im, jetesë të minoriteteve me etninë më të cilën frymëmerr. Vetë ky term teor ik d he i p raktiku ar gjërësisht në korpuset e shteteve të formuara, lindjen apo rrjedhojën e ka nga shkëputjet e këtyre minoriteteve nga etniciteti tyre, i lindur, sikundër e cekëm pak më lart përgjithshëm edhe n ga n d a sitë, sh p ërblesa t , kën aq ës it ë or eksiv e t ë pushtetshmëve triumfues në luftra, nga uzurpimi me synim. Madje, duhet theksuar, edhe nga qëllimi për t i mbajtur nën pushtet shtetet, të cilat kanë qenë kokëfortë ndaj më të mëd h en jv e...Du h et th eksu a r d h e fen omen i t jetër i amalgamës së shteteve të krijuara, të formuara jo mbi bazë të një etniciteti, por kompleks etnicitetesh dhe precipitim në to të shumë minoriteteve, të cilat kanë sjellë shtatzaninë në lindjen dhe acarimin e fenomeneve . Ligjërohet, sanksionohet, gjithë forca mend imore; argumentohet gjithë arsenali teorik dhe veprimtaria praktike në favor të së Drejtës Ndërkombëtare të Minoriteteve, të cilat, në praktikën historike botërore, kanë qenë produktore të mosmarrëveshjeve, të keqsjelljes, të kundërveprimit dhe të impulsimit, të nxitjes së invazioneve d he lu ftrave të hapësirave të ndryshme, deri në Luftra gobale, sjellëse të pasaojave katastrofike e tjerë. Au tor ja ka bërë një p u në d ënd u rore p ër të hap u r horizontin, për të ndriçuar veprimtarinë në këtë fushë, e
cila shpesh herë edhe nëvlerësohet. Pra një ngritje e shkallës së impulsimit total dhe e veprimit të ligjëruar shquhet në këtë libër. Pra ky libër hed h d r itë d he bën zbërthesën e këtij fen omen i, n gr ë sh ka llën e n joh jes së in d ivid it d h e institucioneve si dhe rrit kulturën legjislative për të vepruar me nerv në këtë fushë, e cila është prezente gjatë gjithë kohës... Libri i autores Mimoza Agalliu shpjegon me elegancë një gjuhë të kuptueshme këtë të tërë, këtë ndodhi , nëpërmjet një diagrame rritjeve në ligje, në dokumentacion dhe në sipërmarrje të diplomacisë botërore për të luftuar fenomenet negative që ndeshën dhe për të normalizuar e që minoritetet ta ndjejnë veten në shtetet ku bëjnë pjesë si forcë aktive në p r oblemet d h e të p ër ligju r p ër t ë d r ejta t e tyr e. Këndvështrimet në këtë libër shpalosen me një gjuhë të kuptueshme sensibile dhe forcëvepruese... Këtu qëndron forca ndërvepruese e kësaj sipërmarrje të guximshme. Duke u nisur dhe nga prezenca jonë një organizëm letrar n d ërkombëta r si IWA (Oh a jo, SHBA), i cili n ë p rogramacionin e vet ka d he mbrojtjen e të d rejtave njerëzore, nd ërmora këtë shpjegim p ërfaqësu es d he të nevojshëm. Shtysë direkte ishte prekja e kësaj teme madhore nga autorja e këtij libri, e cila ka bërë një punë pasionante për t ia paraqitur botës njerëzore në parametrat e nevojshme. Shpreh bindjen time se ky libër do të jetë shumë i kërkuar për hapje të vizionit individual dhe për leximin e panoramës shqiptare të emigrimit Tiranë, shtator 2013
KAPITULLI I VËSHTRIM HISTORIK MBI MBROJTJEN NDËRKOMBËTARE TË MINORITETEVE Edhe më herët, por posaçërisht, pas përfundimit të Luftës së Pa r ë Botëror e kemi n jë zgjer im të mbr ojt jes së minoriteteve në pikëpamje të subjekteve të detyruar, edhe pse në Statutin e Lidhjes së Kombeve nuk flitet për të drejtat e min or iteteve kombëta r e ed h e p ërku n d ër fakt it që presidenti i atëhershëm i SHBA-së, Wodrow Wilson, kishte kërkuar që shteteve të reja, si kusht për njohjen e pavarësisë, t u kërkohet mbrojtja e minoriteteve kombëtare.1 Mirëpo, sikundër dihet, pas Luftës së Dytë Botërore, do të shuhet Lidhja e Kombeve dhe do të krijohet OKB-ja. Por, për fat të keq, Karta e saj nuk do të përmbajë dispozita kushtuar minoriteteve kombëtare. Siç do te shihet, më vonë d o të d alë gati p rofetike fjalia e Presid entit amerikan Wodrow Wilson: ...Kurrgjë me gjasë s do ta prishë paqen në botë, sikurse pozita që në disa rrethana do të gjendeshin minoritetet . 1 Kurtesh Saliu E d rejta kushtetuese -libri I, Universiteti i Prishtinës, Prishtinë, 2001, faqe 152
Kjo d o të vërtetohet me fillimin e d ekompozimit të federatave socialiste dhe mund të thuhet se ky dekompozim i përgjakshëm do të ndikojë që Asambleja e Përgjithshme e OKB-se të miratojë Deklaratën për të Drejtat e Personave që u përkasin Minoriteteve Kombëtare e të tjera 2 . Për më tepër, Bashkimi Evropian do të nxjerrë një deklaratë për kriteret për njohjen e shteteve të reja në Evropën Lindore, ku kriter për njohjen e shtetit. pervec te tjerash, do të jetë mbrojtja e të drejtave të pjesëtarëve të minoriteteve. Po ashtu, Këshilli i Evropës, në shkurt të vitit 1995, miraton Konventën Kuadër për Mbrojtjen e Minoriteteve Kombëtare . 1.1 SHEKULLI XVI dhe XVII Historia e mbrojtjes së minoriteteve nis me përpjekjet e ndërmarra gjatë shekullit të XVI dhe te XVII për t u siguruar mbrojtje pakicave fetare, si pasojë e konflikteve me bazë diskriminimin fetar. Problemet lid hur me minoritetet kombëtare apo ato etnike nxjerrin krye me vonë, kur nacionalizmi lindi si një ideologji dhe si një kompromis për të modifikuar pasojat ekstreme të hegjemonisë etno-nacionaliste. Mbrojtja më e hershme ndërkombëtare e minoriteteve daton në vitin 1535 me nënshkrimin e një traktati midis Turqisë dhe Frances, i cili garantonte mbrojtjen e të drejtave fetare të qytetarëve franceze.3 2 Mr.sc.Zemri Elezi Satusi i Minoriteteve Kombëtare sipas kushtetetutave aktuale në disa vende të Ballkanit faqe 2. 3 Zejn u lla Gru d a Min or ity p r ot ect ion Min or ily Righ ls .KMDLNJ.Prishtinë.Kosove 2000.Faqe 22 (cituar nga Jordan Daci Të drejtat e njeriut . faqe 218 Tiranë, 2006).
Ky traktat pasohet me një Kapitulacion më 1604, i cili garantonte të drejtën e të krishterëve të vizitonin vendet e shenjta dhe mbrojtje nga rojet në Varrezat e Shenjta.4 Ne mesin e shekullit te XVII, në Kongresin e Westphalia (ne 1648) nënshkruhet Traktati i Westphalia, i cili është traktati i parë ndërkombëtar shumëpalësh, i cili synonte mbrojtjen e barabartë midis shumicës katolike të Evropës dhe pakicës protestante.5 Në sheku llin e XVI d he të XVII d iskriminimi nd aj pakicave fetare, të mbetura brenda territoreve, të cilat, si rezultat i traktateve të paqes i cënoheshin një shteti tjeter, njihte një përhapje të gjërë. Kjo shpjegon pjesërisht faktin përse zhvillimet ndërkombëtare të mbrojtjes së pakicave e kane burimin në traktatet që marrin në mbrojtje të drejtat e tyre. Këto traktate përmbajne klauzola, të cilat tregojnë një vëmendje të veçantë ndaj komuniteteve, feja apo kulti i të cilëve ishte i ndryshëm nga ai i shumicës së popullsisë të shtetit në të cilin ato jetonin. 1.2 PERIUDHA PAS LUFTËS SË PARË BOTËRORE (1919 - 1945) Problemi i minoriteteve u trajtua më gjërësisht pas Luftës së Parë Botërore. Traktati i Versajës, i cili u përfundua në mbarim të Luftës imponoi ndryshime të mëdha territoriale, të cilat pasuan ato të Fuqive të mëdha, me 1912 - 1913, në Konferencën e Ambasadorëve. Ndryshime të tilla patën pasoja negative për disa kombe, pasi, si rezultat i percaktimit të kufijve të rinj, kombe të 4 Po aty. 5 Po aty. ndryshme u ndanë në disa shtete. Për të lehtësuar d isi regjimin e këtyre popullsive të shkëputura nga trungu kombëtar, sidomos për të shmangur tensionet d he tend encat për separatizëm, fu qitë aleate përcaktuan disa detyrime për trajtimin e këtyre popullsive, d etyrime, të cilat binin mbi ato shtete që kishin të tilla popullsi minoritare brenda kufijve të tyre. Mbrojtja dhe mbikqyrja e trajtimit të tyre u bë pjesë edhe e sistemit të Lidhjes së Kombeve e themeluar më 1919, si e para organizatë ndërkombëtare me karakter universal. Ajo luajti një rol të veçantë në drejtim të përcaktimit dhe të respektimit të disa rregullave në lidhje me pozitën e këtyre popullsive. Çështja e minoriteteve ka qenë një ndër aspektet kryesore të vep r imtar isë së Lid h jes. Ajo bër i p ërp jekje p ër të përpunuar një regjim të pranuar gjërësisht për minoritetet, p ër n jë mbrojt je të qën d ru eshme të tyr e n ë sh ka llë ndërkombëtare. Si s temi i Lidhje s s ë Kombeve pë r mbrojtjen e minoriteteve u ngrit mbi tre forma: 1) Së pari, shtetet fituese nënshkruan traktate me shtete, të cilat kishin qenë aleatë të tyre, ose me ato të sapokrijuara p ër mbrojtjen e minor iteteve d he me konkretisht me: Poloninë, Çekosllovakinë, Ju gosllavinë, Rumaninë d he Greqinë. 2) Së dyti, në traktatet e paqes të nënshkruara me shtetet humbëse u përfshinë kapituj për mbrojtjen e minoriteteve të mbetura brenda kufijve të tyre. Traktate të tilla u lidhën me Austrinë, Bullgarinë, Hungarinë dhe Turqinë.6 6 Te Drejtat e njeriut Cikel leksionesh. 3) Së treti, disa shtete bënë deklarata përpara Këshillit të Lidhjes së Kombeve, duke marre përsipër angazhimin ndërkombëtar për respektimin e të drejtave të minoriteteve, si kusht për anëtaresimin dhe pranimin e tyre në Lidhje. Ndër këto shtete, deklarata bëri edhe Shqipëria në vitin 1921. Qeveria shqiptare e Nolit u detyrua të bënte një deklaratë të p osaçme p ërp ara Lid hjes, ku zotohej se njihte d he respektonte të drejtat e minoriteteve. Në vija të përgjithshme, klauzolat për mbrojtjen e të drejtave të minoriteteve nga këto traktate kishin të bënin me: barazinë përpara ligjit në lidhje me të drejtat civile dhe p olit ike, lir in ë e bes imit , të d r ejt ën e an ëta r ev e t ë minoriteteve të përdornin gjuhën e tyre, të drejtën për të pasur institucionet e tyre fetare dhe arsimore. Gjithashtu, u përfshi edhe e drejta për të zhvilluar mësimin në gjuhën minoritare në zonat, ku minoritetet përbënin një numër të konsiderueshëm. Si rrjedhojë, bazuar në këtë tërësi të drejtash të akorduara p er son av e q ë u p ërka s in min or it et ev e, mbr ojt ja e minoriteteve në këtë periudhë karakterizohet nga dy aspekte themelore. Aspekti i parë mbulon parimin e mosdiskriminimit, i cili në thelb garanton anëtaret e një minoriteti të gëzojnë njëlloj të drejtat civile dhe politike me anëtarët e shumicës së popullsisë. Gjykata e Përhershme e Drejtësisë Ndërkombëtare ka argumentuar se qëllimi i parimit të mosdiskriminimit është p arand alimi eventu al i trajtimit jo të barabartë d he jo garantimi i një regjimi p rej të cilit bu ron një trajtim i privilegjuar. Në këtë kontekst, gjykata është shprehur se dispozitat mbi të drejtat e personave, të cilët u përkasin minoriteteve kanë karakter negativ, sepse ato kufizohen në ndalimin e çdo lloj forme të diskriminimit. Aspekti tjetër i mbrojtjes ndërkombëtare të minoriteve, në këtë fazë, parashikon që anëtarët e minoriteteve duhet të gëzojnë të drejta të barabarta në themelimin, kontrollimin dhe drejtimin e institucioneve të tyre fetare dhe kulturore, shkollave dhe institucioneve të tjera edukative, me të drejtën për të përdorur gjuhën e tyre dhe ushtrimin lirisht të besimit të tyre fetar. Shtetet palë vendosen në obligimin jo më të mosveprimit, por të veprimit për të ndikuar në realizimin e këtyre të drejtave. Një interpretim i tillë përforcohet me kërkesën se, në atë pjesë të territorit, ku minoritetet përbënin shumicën në raport me pjesën tjetër të popullsisë, shteti duhet të siguronte zhvillimin e mësimit edhe në gjuhën e minoritetit dhe një ndarje të drejtë të fondeve publike me qëllim realizimin e këtyre të drejtave. Dispozitat e traktateve të përfunduara, në këtë periudhë, iu referohen anëtarëve të minor itetit d he jo thjesht minoritet . Kjo tregon qartë se Fuqitë aleate kërkonin të mënjanonin ngritjen e imperium in imperio apo shtete brenda shteteve , duke iu garantuar minoriteteve autonomi politike. Le të ndalemi, paksa, te sistemi i Lidhjes së Kombeve. Lidhja e ushtronte funksionin e garantit nëpërmjet një p raktike të shqyrtimit të p eticioneve, të cilët mu nd t i p araqiteshin në emër të minoriteteve, ku r këto kishin pretend ime për shkelje të të d rejtave të tyre. Ankesa i drejtohej Sekretarit të Përgjithshëm të Lidhjes së Kombeve. Në rast se ai e konsideronte atë të pranueshme, Këshilli i Lidhjes ngrinte nje Komitet ad hoc të Minoriteteve, i cili synonte në një zgjidhje paqësore të çështjes. Nëse p ërp jekjet p ër të konklu d u ar në një zgjid hje paqësore të çështjes midis Lidhjes dhe shtetit kundrejt të cilit kishte një pretend im për d hu nim të të d rejtave të parashikuara në traktat dështonin, Këshillit i njihej e drejta për ta referuar çështjen për shqyrtim përpara Gjykatës së Përhershme të Drejtësisë Ndërkombëtare. Një ndër rastet e pakta, nga të cilat Gjykata ka shqyrtuar, ka qenë çështja e shkollave minoritare në Shqipëri, kur qever ia shqip tare mor i një vend im p ër shtetëzimin e shkollave private, duke përfshirë edhe ato të gjuhës greke për minoritetin grek, në jug të vendit. Si pasojë e angazhimeve të marra, në kuadër të Lidhjes, pakicës së vogël greke në jug të vendit iu njoh e drejta e kr ijimit të sh kollave n ë gju h ën gr eke. Këto sh kolla kontrolloheshin nga qeveria greke. Në mënyre të vecante, mësuesit mbaheshin me rroga, të cilat ua jepte qeveria e Athinës. Në kendvështrimin e shtetit shqiptar, kjo konsiderohej një ndërhyrje në punët e brendshme të Shqipërisë dhe një cënim i sovranitetit të shtetit shqiptar. Vendimi, i cili prekte të gjitha shkollat private d he jo vetëm ato greke, nuk i mohonte të drejtën pakicës greke për të patur shkollat e tyre, por, ajo që kërkohej ishte se ato të kontrolloheshin nga shteti shqiptar dhe të mbaheshin me mjetet e tij publike. Në këtë çështje Gjykata insistoi në nevojën për të ruajtur barazinë përpara ligjit dhe deklaroi se mbyllja e këtyre shkollave nuk ishte në përputhje me parimin e trajtimit të barabartë të minoriteteve. Traktatet e përfunduara në këtë periudhë përbëjnë një hap drejt mbrojtjes së minoriteteve dhe njohjen e të drejtave të njeriut. Rëndësia themelore e tyre konsiston në faktin se, tashmë e drejta ndërkombëtare publike nuk kishte objekt të saj vetëm marrëd hëniet nd ërmjet shteteve, p or d he ruajtjen edhe garantimin e të drejtave të individeve, ndonëse në fusha të kufizuara. Për herë të parë, shtetet dhe komuniteti ndërkombëtar u ndërgjegjësuan se ka individë, të cilët jetojnë pa një mbrojtje normale ligjore d he se ato kërkojnë garanci shtesë për gëzimin dhe ushtrimin e të drejtave të tyre themelore nga një organizëm ndërkombëtar, sepse mbrojtja e tyre nga sistemet e brend shme kombëtare mu nd të mos jetë e mjaftueshme. Por, me gjithë përpjekjet që u benë për të ngritur në këmbë një r regjim p ak a shumë të p lotë të mbrojtjes ndërkombëtare të minoriteteve, veçanërisht në Evropë, nuk u arrit ndonjë zgjidhje e qëndrueshme. Një nga të metat kryesore të sistemit ka qenë mungesa e universalizmit në rregullat e miratuara. Detyrimet në fushën e minoriteteve nuk u përfshinë në Statutin e Lidhjes, p or u ngarkoheshin vetëm shteteve të lid hu r me këto detyrime në traktatet e paqes. Përpjekjet e vazhdueshme për të tërhequr vëmendjen në këtë çështje, për ta bërë sistemin më universal, rezultuan të pasuksesshme. Një ndikim ka pasur edhe humbja e prestigjit nga ana e Lidhjes së Kombeve, e cila u tregua e pafuqishme për t iu kund ërvenë kursit të armatimeve dhe politikës agresive. Fundi i Lidhjes u deklarua zyrtarisht me 1946. Ajo ishte mbyllur në të vërtetë qysh me 1939.7 7 Margaret Macmillan Paris 1919' Gjashte muaj qe ndyshuan boten .Tirane, 2006.faqe 113.
1.3 PERIUDHA PAS LUFTËS SË DYTE BOTËRORE (1945-1989) Pas Lu ftës Dytë Botërore, çështja e minoriteteve ka tërhequr vëmendje më të madhe dhe mori një dimension të ri. Një varg i tërë aktesh ndërkombëtare i referohen kësaj çështjeje. Pak kohë para nënshtrimit dhe kapitullimit të Gjermanisë, që shënoi dhe fundin e Luftës së Dytë Botërore, p ër faqësu es n ga 50 ven d e të globit u mblod h ën n ë Konferencën e San Franciskos, në prill të vitit 1945 dhe miratuan Kartën e Kombeve të Bashkuara. Karta përbën dokumentin themelues të Organizatës së Kombeve të Bashkuara, organizata pasuese e Lidhjes së Kombeve. Organizata e Kombeve të Bashkuara solli në vizionin e saj shpresën e njerëzimit për një botë të barazisë dhe të drejtësisë, veçanërisht të atyre që kishin përjetuar rrezikun e nacionalizmit të shfrenuar. Kështu, një nga qëllimet e Organizatës është arritja e bashkëpunimit ndërkombëtar në promovimin dhe nxitjen e respektimit të të drejtave dhe lirive themelore për të gjithë, pavarësisht racës, seksit, gjuhës apo fesë .8 Më 10 d h jetor 1948, n ëp ërmjet Rezolu tës 217 të Asamblesë së Përgjithshme të OKB, u miratua Deklarata Universale e të Drejtave të Njeriut , si ideali i përbashkët që duhet të arrihet nga të gjithë popujt dhe kombet, në respektimin e të drejtave të njeriut . DUDNJ nuk i përmend të drejtat e minoriteteve, por proklamon parimin e mosdiskriminimit: Secili gëzon të gjitha të drejtat dhe liritë e parashtruara në këtë Deklaratë, 8 Neni 1, paragrafi 3 i Kartes se OKB. | |
|